Painettu tai e-kirja
Tekijän sukunimi, etunimen ensimmäinen kirjain. Julkaisuvuosi. Teoksen nimi. (kursiivilla) Teoksen painos, siten kuin se on kirjassa merkitty. Kustannuspaikka: kustantaja.
Sähköinen kirja eli e-kirja merkitään samoin periaattein kuin painettu kirja, mutta tietoihin lisätään myös pysyvä osoite ja viittauspäivämäärä:
Tekijän sukunimi, etunimen ensimmäinen kirjain. Julkaisuvuosi. Teoksen nimi (kursiivilla). Painos (mikäli muu kuin ensimmäinen). Kustannuspaikka: Kustantaja. Saatavissa: pysyvä osoite. Viitattu pp.kk.vvvv.
Artikkeli
Toimitettu teos
Artikkelin tekijän sukunimi, etunimen ensimmäinen kirjain. Julkaisuvuosi. Artikkelin nimi. Teoksessa toimittajan etunimen ensimmäinen kirjain. Toimittajan sukunimi (toim.) Toimitetun teoksen nimi (kursiivilla). Kustannuspaikka: Kustantaja, koko artikkelin sivunumerot.
Lehtiartikkeli
Artikkelin tekijän sukunimi, etunimen ensimmäinen kirjain. Julkaisuvuosi. Artikkelin nimi. Lehden nimi. Volyymi* tai vuosikerta**, numero, koko artikkelin sivunumerot.
Sähköiseen artikkeliin lisätään saatavuus- ja viittauspäivämäärätiedot eli artikkelin pysyvä osoite, nk. DOI-tieto, ja viittauspäivämäärä.
Esimerkkejä painetusta kirjasta
Åkerblad, L., Seppänen-Järvelä, R. 2024. Monimenetelmällinen tutkimus. Opas suunnitteluun ja toteutukseen. Helsinki: Gaudeamus.
Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. 5., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. (toim.). 2013. Tieteen yleistajuistaminen. Helsinki: Gaudeamus.
Esimerkkejä e-kirjasta
Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. Saatavissa: https://www.ellibslibrary.com/book/9789518849448. Viitattu 10.3.2025.
Lincoln, Timothy. 2021. Qualitative research. Chigago: Atla Open Press. Saatavissa: https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/100736.2. Viitattu 10.3.2025.
Oflazoglu, S. (ed.). 2017. Qualitative versus Quantitative Research. IntechOpen. Saatavissa: https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/129619. Viitattu 10.3.2025.
Esimerkkejä painetusta artikkelista
Rahtu, T. 2013. Tieteellisestä yleistajuiseen kielenkäyttöön. Teoksessa U. Strellman & J. Vaattovaara (toim.) Tieteen yleistajuistaminen. Helsinki: Gaudeamus. 99–118.
Leppisaari, I., Kleimola, R., Herrington, J., Maunula, M. & Hohenthal, T. 2014. Developing More Authentic e-Courses by Integrating Working Life Mentoring and Social Media. Journal of Interactive Learning Research, 25(2), 211–236.
Esimerkkejä e-artikkelista
Konst, T. 2024. Vihreän siirtymän osaamisella uudistetaan työelämää. AMK-lehti/UAS Journal. 2024 (4). Saatavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112596453. Viitattu 10.3.2025.
Kaarlela, T., Villagrossi, E., Rastegarpanah, A., San-Miguel-Tello, A., Pitkäaho, T. 2024. Robotised disassembly of electric vehicle batteries: A systematic literature review. Journal of Manufacturing Systems, 74, 901–921. Saatavissa: https://doi.org/10.1016/j.jmsy.2024.05.013. Viitattu 10.3.2025.
Bilgin, Y. 2017. Qualitative Method Versus Quantitative Method in Marketing Research: An Application Example at Oba Restaurant. Teoksessa S. Oflazoglu (ed.) Qualitative versus Quantitative Research. IntechOpen. 1–27. Saatavissa: https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/129619. Viitattu 10.3.2025.
Esimerkkejä blogeista, raporteista tms.
Rahkola, M. 2025. Katsaus tietosuojaan – mitä juuri sinun pitäisi tietää tietosuojasta? Centria Blogi. Saatavissa: https://net.centria.fi/katsaus-tietosuojaan-mita-juuri-sinun-pitaisi-tietaa-tietosuojasta/. Viitattu 10.3.2025.
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM). 2024. Kulttuurimatkailun vaikuttavuusselvitys. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2024 (28). Saatavissa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-415-054-5. Viitattu 10.3.2025.
Enlund, L., Hiironen, M-L., Peltola, V., Pesonen, H-M. 2024. Luonnosta hyvinvointia työpäivään: Luontolähtöisen työhyvinvointi -hankkeen loppuraportti. Centria. Raportteja ja selvityksiä, 74. Saatavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622730. Viitattu 10.3.2025.
Opetushallitus. 2022. Ohje perusopetuksen uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen sekä esiopetuksen katsomuskasvatuksen järjestämisestä sekä yhteisistä juhlista ja uskonnollisista tilaisuuksista esi- ja perusopetuksessa. Saatavissa: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/ohje-perusopetuksen-uskonnon-ja-elamankatsomustiedon-opetuksen-seka. Viitattu 10.3.2025.
Esimerkkejä nettisivuista
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2025. THL ja viisi muuta eurooppalaista kansanterveyslaitosta: Yhdysvaltojen lähtö WHO:sta haastaisi Euroopan maita ottamaan johtavan roolin järjestössä. Saatavissa: https://thl.fi/-/thl-ja-viisi-muuta-eurooppalaista-kansanterveyslaitosta-yhdysvaltojen-lahto-who-sta-haastaisi-euroopan-maita-ottamaan-johtavan-roolin-jarjestossa. Viitattu 10.3.2025.
CSC. Tutkimusdatan hallinta. Saatavissa: https://csc.fi/osaamisemme/tutkimusdatan-hallinta/. Viitattu 10.3.2025.
Seta. 2024. Seta tarjoaa koulutusta ja uuden oppaan varhaiskasvatukseen. Saatavissa: https://seta.fi/2024/12/19/seta-tarjoaa-koulutusta-ja-uuden-oppaan-varhaiskasvatukseen/. Viitattu 10.3.2025.