YAMK-opinnäytetyön arviointikriteerit ovat samat opinnäytetyön rakenteesta riippumatta.
OPINNÄYTETYÖN LÄHTÖKOHDAT |
TYYDYTTÄVÄ 1 |
TYYDYTTÄVÄ 2 |
HYVÄ 3 |
HYVÄ 4 |
KIITETTÄVÄ 5 |
Tarkoitus ja tavoitteet, aiheen rajaus, tutkimus- ja/tai kehittämiskysymysten muotoilu |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat havaittavissa, mutta jäsentymättömät. Aiheen rajaus on puuttellinen. Tutkimus- ja/tai kehittämiskysymysten muotoilussa on puutteita. |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat havaittavissa, mutta jäsentymättömät. Aiheen rajaus on puuttellinen. Tutkimus- ja/tai kehittämiskysymykset ovat osin jäsentymättömät ja/tai epäselvät. |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat pääosin selkeät, realistiset ja konkreettiset. Aiheen rajaus on pääosin hyvä. Tutkimus- ja/tai kehittämiskysymykset on muotoiltu pääosin hyvin. |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat selkeät, realistiset ja konkreettiset. Aiheen rajaus on hyvä. Tutkimus- ja/tai kehittämiskysymykset on muotoiltu hyvin. |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat hyvin selkeät, realistiset ja konkreettiset. Niissä on uutta luovaa otetta. Aiheen rajaus on kiitettävä. Tutkimus- ja/tai kehittämiskysymykset on muotoiltu erittäin hyvin. |
Työelämälähtöisyys, aiheen merkittävyys ja ajankohtaisuus |
Työssä ei ole selkeää työelämäyhteyttä. Työn merkityksellisyys, ajankohtaisuus ja yhdistäminen aikaisempaan tietoon aiheesta on suppea. |
Työssä on havaittavissa työelämäyhteyttä. Työn merkityksellisyys, ajankohtaisuus ja yhdistäminen aikaisempaan tietoon aiheesta on tyydyttävä. |
Työssä on selkeä työelämäyhteys. Työn merkityksellisyys, ajankohtaisuus ja yhdistäminen aikaisempaan tietoon aiheesta on pääosin hyvä. |
Työssä on selkeä työelämäyhteys. Työn merkityksellisyys, ajankohtaisuus ja yhdistäminen aikaisempaan tietoon aiheesta on hyvä useista eri näkökulmista. |
Työssä on selkeä työelämäyhteys. Työn merkityksellisyys, ajankohtaisuus ja yhdistäminen aikaisempaan tietoon aiheesta on kiitettävä useista eri näkökulmista, myös kansainvälisesti. |
OPINNÄYTETYÖN
TIETOPERUSTA |
TYYDYTTÄVÄ 1 |
TYYDYTTÄVÄ 2 |
HYVÄ 3 |
HYVÄ 4 |
KIITETTÄVÄ 5 |
Käsitteiden määrittely
ja sisällön johdonmukaisuus
|
Keskeiset käsitteet on ymmärretty ja määritelty puutteellisesti. Aihepiirin tuntemus on vähäinen. Tietoperustan sisältö ei etene johdonmukaisesti. |
Keskeiset käsitteet on ymmärretty ja määritelty tyydyttävästi. Aihepiirin tuntemus on tyydyttävä. Tietoperustan sisältö ei etene kaikilta osin johdonmukaisesti. |
Keskeiset käsitteet on ymmärretty ja määritelty pääosin hyvin. Aihepiirin tuntemus on hyvä. Tietoperustan sisältö etenee pääosin johdonmukaisesti. |
Keskeiset käsitteet on ymmärretty ja määritelty erittäin hyvin. Aihepiirin tuntemus on pääosin erittäin hyvä. Tietoperustan sisältö etenee johdonmukaisesti. |
Keskeiset käsitteet on ymmärretty ja määritelty kiitettävästi. Aihepiirin tuntemus on kiitettävä. Tietoperustan sisältö etenee erittäin johdonmukaisesti. |
Lähteiden monipuolisuus ja vuoropuhelu, lähdekritiikki |
Lähteitä on käytetty suppeasti ja/tai yksipuolisesti. Lähteiden välinen vuoropuhelu on vähäistä. Lähdekriittisyys on puutteellista. |
Lähteitä on käytetty tyydyttävästi. Lähteiden välinen vuoropuhelu on tyydyttävää ja/tai vaihtelevaa. Lähdekriittisyys on tyydyttävää. |
Lähteitä on käytetty pääosin hyvin ja monipuolisesti. Lähteiden välinen vuoropuhelu on pääosin hyvää. Lähdekriittisyys on pääosin hyvää. |
Lähteitä on käytetty hyvin. Lähteissä on hyödynnetty myös monipuolisesti tutkimustietoa ja kansainvälisiä lähteitä. Lähteiden välinen vuoropuhelu on sujuvaa. Lähdekriittisyys on hyvää. |
Lähteitä on käytetty kiitettävästi läpi koko tietoperustan. Lähteissä on hyödynnetty laajasti tutkimustietoa ja myös kansainvälisiä lähteitä. Lähteiden välinen vuoropuhelu on sujuvaa. Lähdekriittisyys on erittäin hyvää. |
OPINNÄYTETYÖN MENETELMÄT |
TYYDYTTÄVÄ 1 |
TYYDYTTÄVÄ 2 |
HYVÄ 3 |
HYVÄ 4 |
KIITETTÄVÄ 5 |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien valinta ja niiden perustelut, menetelmiin liittyvien lähteiden käyttö |
Tehdyt ratkaisut ja valinnat on perusteltu puutteellisesti. Menetelmiin liittyviä lähteitä on hyödynnetty suppeasti. |
Tehdyt ratkaisut ja valinnat on perusteltu tyydyttävästi. Menetelmiin liittyviä lähteitä on hyödynnetty tyydyttävästi. |
Tehdyt ratkaisut ja valinnat on perusteltu pääosin hyvin. Menetelmiin liittyviä lähteitä on hyödynnetty pääosin hyvin. |
Tehdyt ratkaisut ja valinnat on perusteltu hyvin. Menetelmiin liittyviä lähteitä on hyödynnetty hyvin ja monipuolisesti. |
Tehdyt ratkaisut ja valinnat on perusteltu erittäin hyvin. Menetelmiin liittyviä lähteitä on hyödynnetty laaja-alaisesti ja monipuolisesti, myös kansainvälisiä lähteitä käyttäen. |
Tutkimus- ja/tai kehittämisprosessin hallinta |
Tutkimus- ja/tai kehittämisprosessin hallinta on puutteellista eikä prosessi etene johdonmukaisesti. |
Tutkimus- ja/tai kehittämisprosessin hallinta on osin puutteellista eikä etene kaikilta osin johdonmukaisesti. |
Tutkimus- ja/tai kehittämisprosessin hallinta on pääosin hyvää ja johdonmukaista. |
Tutkimus- ja/tai kehittämisprosessin hallinta on hyvää ja johdonmukaista. |
Tutkimus- ja/tai kehittämisprosessin hallinta on erittäin hyvää ja johdonmukaista. |
OPINNÄYTETYÖ TULOKSET/TUOTOKSET |
TYYDYTTÄVÄ 1 |
TYYDYTTÄVÄ 2 |
HYVÄ 3 |
HYVÄ 4 |
KIITETTÄVÄ 5 |
Opinnäytetyön tulosten ja/tai tuotosten vastaaminen opinnäytetyön tarkoitukseen |
Opinnäytetyön tulokset ja/tai tuotos vastaavat puutteellisesti opinnäytetyön tarkoitukseen |
Opinnäytetyön tulokset ja/tai tuotos vastaavat tyydyttävästi opinnäytetyön tarkoitukseen |
Opinnäytetyön tulokset ja/tai tuotos vastaavat pääosin hyvin opinnäytetyön tarkoitukseen |
Opinnäytetyön tulokset ja/tai tuotos vastaavat hyvin opinnäytetyön tarkoitukseen. |
Opinnäytetyön tulokset ja/tai tuotos vastaavat erittäin hyvin opinnäytetyön tarkoitukseen. Tuotoksessa on uutta luovaa otetta. |
Tulosten johdonmukaisuus ja havainnollistaminen. Kehittämistyön tuotoksen selkeä kuvaaminen. |
Tulosten esityksessä on epäjohdonmukaisuutta ja/tai tulokset on havainnollistettu opinnäytetyön luonne huomioiden puutteellisesti. Kehittämistyön tuotos on kuvattu epäselvästi. |
Tulosten esityksessä on osittaista epäjohdonmukaisuutta ja/tai tulokset on havainnollistettu opinnäytetyön luonne huomioiden osin puutteellisesti. Kehittämistyön tuotos on kuvattu osin epäselvästi. |
Tulosten esitys on pääosin johdonmukaista ja/tai tulokset on havainnollistettu opinnäytetyön luonne huomioiden pääosin hyvin. Kehittämistyön tuotos on kuvattu pääosin hyvin. |
Tulosten esitys on johdonmukaista ja/tai tulokset on havainnollistettu opinnäytetyön luonne huomioiden hyvin. Kehittämistyön tuotos on kuvattu hyvin. |
Tulosten esitys on erittäin johdonmukaista ja/tai tulokset on havainnollistettu opinnäytetyön luonne huomioiden erittäin hyvin. Kehittämistyön tuotos on kuvattu erittäin hyvin. |
POHDINTA, JOHTOPÄÄTÖKSET, REFLEKTOINTI |
TYYTYTTÄVÄ 1 |
TYYDYTTÄVÄ 2 |
HYVÄ 3 |
HYVÄ 4 |
KIITETTÄVÄ 5 |
Tulosten ja/tai tuotoksen pohdinta suhteessa opinnäytetyön tietoperustaan |
Tulosten ja/tai tuotoksen pohdinta suhteessa opinnäytetyön tietoperustaan on puutteellista. |
Tulosten ja/tai tuotoksen pohdinta suhteessa opinnäytetyön tietoperustaan on tyydyttävää. |
Tulosten ja/tai tuotoksen pohdinta suhteessa opinnäytetyön tietoperustaan on pääosin hyvää. |
Tulosten ja/tai tuotoksen pohdinta suhteessa opinnäytetyön tietoperustaan on hyvää ja monipuolista. |
Tulosten ja/tai tuotoksen pohdinta suhteessa opinnäytetyön tietoperustaan on erittäin hyvää ja monipuolista, myös kansainvälisestä näkökulmasta. |
Opinnäytetyön luotettavuuden ja etiikan arviointi |
Opinnäytetyön luotettavuuden ja etiikan arvioinnit ovat puutteellisia. Aiheisiin liittyvien lähteiden käyttö on niukkaa. |
Opinnäytetyön luotettavuuden ja etiikan arvioinnit ovat tyydyttäviä. Aiheisiin liittyvien lähteiden käyttö on tyydyttävää. |
Opinnäytetyön luotettavuuden ja etiikan arvioinnit ovat pääosin hyviä. Aiheisiin liittyvien lähteiden käyttö on pääosin hyvää. |
Opinnäytetyön luotettavuuden ja etiikan arvioinnit ovat hyviä ja johdonmukaisia. Aiheisiin liittyvien lähteiden käyttö on hyvää. |
Opinnäytetyön luotettavuuden ja etiikan arvioinnit ovat erittäin hyviä, kattavia ja johdonmukaisia. Aiheisiin liittyvien lähteiden käyttö on erittäin hyvää ja monipuolista. |
Opinnäytetyön tulosten ja/tai tuotoksen hyödyntäminen, johtopäätökset |
Opinnäytetyön tulosten ja/tai tuotoksen hyödynnettävyyttä on pohdittu puutteellisesti. Johtopäätökset on esitetty niukasti tai niitä ei ole ollenkaan. |
Opinnäytetyön tulosten ja/tai tuotoksen hyödynnettävyyttä on pohdittu tyydyttävästi. Johtopäätökset on esitetty osin niukasti tai epäjohdonmukaisesti. |
Opinnäytetyön tulosten ja tuotoksen hyödynnettävyyttä on pohdittu pääosin hyvin lähinnä opinnäytetyön toimeksiantajan näkökulmasta. Johtopäätökset on esitetty pääosin hyvin. |
Opinnäytetyön tulosten ja tuotoksen hyödynnettävyyttä on pohdittu hyvin toimeksiantajan näkökulmasta ja pohtien ratkaisuvaihtoehtoja myös muihin ympäristöihin. Johtopäätökset on esitetty hyvin. |
Opinnäytetyön tulosten ja tuotoksen hyödynnettävyyttä on pohdittu erittäin hyvin opinnäytetyön toimeksiantajan näkökulmasta ja pohtien luovia ratkaisuvaihtoehtoja myös muihin ympäristöihin. Johtopäätökset on esitetty erittäin hyvin ja kattavasti. |
KIRJALLINEN ESITYS |
TYYDYTTÄVÄ 1 |
TYYDYTTÄVÄ 2 |
HYVÄ 3 |
HYVÄ 4 |
KIITETTÄVÄ 5 |
Oikeakielisyys ja asiatyyli |
Teksti on pääosin ymmärrettävää, mutta oikeinkirjoituksessa (esim. lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) on monin paikoin puutteita. Tekstissä on puhekielisyyttä. |
Teksti on ymmärrettävää, mutta oikeinkirjoituksessa (esim. lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) on jonkin verran puutteita. Tekstissä on jonkin verran puhekielisyyttä. |
Teksti on ymmärrettävää ja selkeää. Oikeinkirjoituksessa (lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) ei ole juurikaan puutteita. Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset. |
Teksti on sujuvaa, ymmärrettävää ja oikeinkirjoitusnormien mukaista. Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset hyvin. |
Teksti on hyvin sujuvaa ja kielellisesti moitteetonta. Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset erinomaisesti. |
Viimeistely ja ohjeiden noudattaminen, lähdemerkinnät |
Työ ei esitysasultaan vastaa ohjeistusta. Lähteiden ja viitteiden merkintä on puutteellista. |
Muotoseikoissa on puutteita. Lähdemerkinnöissä on jonkin verran puutteita. |
Muotoseikat ovat pääsääntöisesti ohjeistuksen mukaiset. Lähteet ja viitteet on merkitty pääosin asianmukaisesti. |
Muotoseikat ovat ohjeistuksen mukaiset. Lähdemerkinnät noudattelevat ohjeistusta hyvin. |
Muotoseikat ovat täysin ohjeistuksen mukaiset. Lähdemerkinnät noudattelevat ohjeistusta erinomaisesti. |
OPINNÄYTYÖPROSESSI JA AMMATILLINEN KASVU |
TYYDYTTÄVÄ 1 |
TYYDYTTÄVÄ 2 |
HYVÄ 3 |
HYVÄ 4 |
KIITETTÄVÄ 5 |
Opinnäytetyöprosessin eteneminen, työskentelyn itsenäisyys ja suunnitelmallisuus |
Prosessi ei ole edennyt suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on tarvinnut paljon ohjausta tai ei ole hyödyntänyt sitä lainkaan. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin ja työelämäyhteys on ollut heikkoa. |
Prosessi ei ole edennyt kaikilta osin suunnitelman mukaisesti.Opiskelija on tarvinnut ajoittain paljon ohjausta tai ei ole hyödyntänyt ohjausta tarpeiden edellyttämällä tavalla. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin ja työelämäyhteys on ollut tyydyttävää. |
Prosessi on edennyt pääosin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta pääosin tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin ja työelämäyhteys on ollut pääosin hyvää. |
Prosessi on edennyt suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut hyvää. Hän on osoittanut oma-aloitteisuutta ja ylläpitänyt työelämäyhteyttä. |
Prosessi on edennyt erittäin hyvin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut erittäin hyvää. Hän on osoittanut merkittävää oma-aloitteisuutta ja ylläpitänyt aktiivista työelämäyhteyttä. |
Oma oppiminen, ammatillisen kasvun ja kompetenssien kehittymisen arviointi |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on suppeaa tai puuttuu kokonaan. Reflektointi ei perustu yamk-tutkinnon kannalta keskeisiin kompetensseihin. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on tyydyttävää. Reflektointi perustuu vain osin yamk-tutkinnon kannalta keskeisiin kompetensseihin. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on pääosin hyvää. Reflektointi perustuu pääosin hyvin yamk-tutkinnon kannalta keskeisiin kompetensseihin. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on hyvää. Reflektointi perustuu hyvin yamk-tutkinnon kannalta keskeisiin kompetensseihin. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on erittäin hyvää. Reflektointi perustuu erittäin hyvin yamk-tutkinnon kannalta keskeisiin kompetensseihin. |