Skip to Main Content

Centrias instruktioner för examensarbetet

2 HANDLEDNING OCH SEMINARIEARBETE

Praxis kring seminarier under examensarbetesprocessen varierar beroende på utbildning. I det här kapitlet presenteras det mest centrala i seminariearbetet och handledningsprocessen.

Inom flera utbildningar deltar studerandena i seminarier, där man presenterar hur examensarbetet framskrider och behandlar allmänna frågor kring examensarbetesprocessen. Under seminarierna går man också igenom frågor gällande studerandenas examensarbeten, samt eventuella problem. Vidare behandlas implementeringsplaner, forskningsplaner och mellanrapporter. Studerandena fungerar som opponenter för varandra och handledaren för examensarbetet kommenterar ämnet i fråga.

Opponenternas och hela gruppens uppgift är att bekanta sig med examensarbetet på förhand, och ge konstruktiv kritik för det, både skriftligt och muntligt. Under seminariet ger gruppen respons angående arbetets tema, aktualitet, problemställning, metoder och resultat, samt ställer frågor till skribenten/skribenterna.

Seminariet är interaktivt och förutom opponenten deltar också de andra medlemmarna i gruppen aktivt i diskussionen. Skribenten svarar på frågorna och motiverar sina lösningar.

Mer detaljerade instruktioner om seminariearbetet ges av handledaren för det egna examensarbetet.