Skip to Main Content

Centrias instruktioner för examensarbetet

12 MOGNADSPROV

För yrkeshögskoleexamen skriver den studerande ett mognadsprov inom ämnesområdet för sitt examensarbete. Provet visar att den studerande är förtrogen med sitt ämne. Med hjälp av mognadsprovet kontrolleras den studerandes förmåga att kommunicera skriftligt.

Mognadsprovet kan likställas med en tentamen och det skrivs självständigt under ett övervakat tillfälle på skolbildningsspråket (finska eller svenska), eller på ett av yrkeshögskolan bestämt språk [1]. Mognadsprovet skrivs antingen för hand eller elektroniskt, enligt överenskommelse mellan den studerande och dennes handledare för examensarbetet. Man får använda tre timmar (180 minuter) för att skriva mognadsprovet.

Under mognadsprovet ger handledaren några (2–4) ämnen till den studerande, vilka anknyter just till dennes examensarbete. Den studerande får ämnena för sitt mognadsprov först under själva tentamenstillfället och av de givna ämnena väljer studeranden ett ämne, som hen skriver om. Riktlinjerna för textens längd varierar beroende på texttypen. En essä innebär t.ex. en minst 400 ord lång text, medan ett internt pressmeddelande är ca 200–300 ord långt. Om mognadsprovet skrivs för hand, används blyertspenna och texten skrivs på varje rad på ett konceptpapper.

Textens struktur och rubrik är anpassade till texttypen och de ska motsvara innehållet i texten. Med en essä avses t.ex. en kritisk och reflekterande uppsats, som börjar med en inledning där man introducerar ämnet och som avslutas med en sammanfattning. Mognadsprovets rubrik kan t.ex. utgöra något specifikt perspektiv gällande det undersökta ämnet, eller en närmare granskning av ett visst delområde inom examensarbetet.

Om mognadsprovet skrivs på dator, bör datorn vara avsedd för det ändamålet och tömd på annat innehåll. Det interna pressmeddelandet för YH-examen skrivs på dator, enligt instruktioner för branschen, under övervakning och utan kompletterande material.

Skribenten får inte ta för givet att läsaren har bekantat sig med examensarbetet. Sakinnehållet i mognadsprovet bedöms av en lärare inom utbildningsområdet och språket bedöms av en språklärare inom det aktuella språket.

Mognadsprovet bedöms enligt skalan godkänt/underkänt. Om mognadsprovet underkänns bör den studerande be om feedback av språkgranskaren, innan hen kan skriva ett nytt prov.
 


Läs- och skrivsvårigheter, övriga inlärningssvårigheter och mognadsprov
 

Följande specialarrangemang gäller studerande med läs- och skrivsvårigheter, under förutsättning att den studerande uppvisar ett utlåtande av en expert (t.ex. en specialistläkare eller speciallärare) om sin situation:

  • Studerande med läs- och skrivsvårigheter kan få tilläggstid för mognadsprovet. Tilläggstiden är 20 minuter per tentamenstimme, ifall det i utlåtandet som den studerande uppvisar inte nämns något annat.
  • Studerande med läs- och skrivsvårigheter kan välja om mognadsprovet skrivs på dator eller för hand, beroende på typen av läs- och skrivsvårigheter.
  • Studerande med läs- och skrivsvårigheter kan komplettera mognadsprovet muntligt.

Den studerande bör i god tid uppvisa ett utlåtande om sina läs- och skrivsvårigheter, eller andra inlärningssvårigheter som kräver specialarrangemang, för de som bedömer mognadsprovet. Utlåtandet bör uppvisas senast i samband med anmälningen till mognadsprovet.
 


Bedömning av mognadsprovets språk och form
 
  • Språket i mognadsprovet bör vara ändamålsenligt, tydligt och förståeligt.
  • Texten får inte innehålla sakfel.
  • Texten ska behandla det ämne som rubriken anger. Texten bör förses med en rubrik som motsvarar dess innehåll. Underrubriker används inte.
  • Textens stil är sakprosa, talspråk godkänns inte.
  • Texten bör vara en väldisponerad, sammanhängande helhet. I texten används styckesindelning och de påståenden som presenteras i texten bör stämma överens med tillhörande argument.
  • Meningsbyggnaden bör vara ändamålsenlig, fullständig och omväxlande. Ordföljden ska vara entydig och klar.
  • Man bör behärska rättskrivningsreglerna i svenska.
  • Språket bör i huvudsak följa normerna för språkriktighet.
  • Figurer eller bilder får inte förekomma i texten.
  • Om provet skrivs för hand bör handstilen vara tydlig och lättläst. Samman- eller särskrivning av ord samt skillnaden mellan stor och liten bokstav ska vara tydliga.
     

Kännetecken för ett underkänt prov
 

Mognadsprovet underkänns om det innehåller sakfel eller om språket inte uppfyller kraven för en välstrukturerad, förståelig och ändamålsenlig saktext. Texten är färdigställd, om den inte innehåller mera än enstaka fel gällande:

  • Skiljetecken, sammansatta ord, stor och liten begynnelsebokstav, siffror, förkortningar och andra tecken, syftning, kongruens, rektion,  användning av satsmotsvarigheter, främmande ord, modeord, ordföljd och rättskrivning.
  • Texten motsvarar inte uppgiftsbeskrivningen.
  • Textens innehåll motsvarar inte rubriken eller rubrik saknas.
  • Textens struktur är oenhetlig. Att få en helhetsbild av sakinnehållet utgående från texten är svårt eller omöjligt.
  • I textens stil finns för texttypen olämpliga avvikelser.
  • Texten kan inte förstås som en självständig text, utan förutsätter annan information.
  • Det finns problem med sats- och meningsbyggnaden.

[1] Mognadsprovets språk bestäms enligt rekommendationerna för undervisningen i språk och kommunikation inom yrkeshögskolor samt yrkeshögskolan Centrias direktiv för betyg på följande sätt:

a) Studerande vars skolutbildningsspråk är finska

Mognadsprovets språk är finska, varvid den studerande får vitsordet utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i språket (Se förordning 481/2003, 15§).

Obs! Om den studerande avlagt studentexamens modersmålsprov på finska och erhållit minst vitsordet magna cum laude approbatur (vilket visar att den studerande har utmärkta kunskaper i språket), kan mognadsprovets språk också vara svenska eller utbildningsprogrammets språk.

b) Studerande vars skolutbildningsspråk är svenska

Mognadsprovets språk är svenska, varvid den studerande får vitsordet utmärka muntliga och skriftliga kunskaper i språket (Se förordning 481/2003, 15§).

Obs! Om den studerande avlagt studentexamens modersmålsprov på svenska och erhållit minst vitsordet magna cum laude approbatur (vilket visar att den studerande har utmärkta kunskaper i språket), kan mognadsprovets språk också vara finska eller utbildningsprogrammets språk.

c) Studerande vars skolutbildningsspråk inte är finska eller svenska

Yrkeshögskolan besluter om mognadsprovets språk. Vid Yrkeshögskolan Centria skrivs mognadsprovet på utbildningsprogrammets språk, om man inte besluter annat på basen av en ansökan av den studerande.