Skip to Main Content

Centrias instruktioner för examensarbetet

Praktikbaserade examensarbeten

Examensarbetet kan också rapportera om ett praktiskt arbete. Utgångspunkten är att ett praktikbaserat arbete producerar ny information genom den egna konkreta verksamheten eller ett projekt med samarbetspartner. (Vilkka & Airaksinen 2004, 11.)

I ett praktikbaserat arbete ska den studerandes undersökande och utvecklande grepp synas. Därför är det också i praktikbaserade examensarbeten viktigt att sammankoppla det praktiska arbetet eller utvecklingsprojektet med den teoretiska referensramen eller den centrala forskningslitteraturen (Vilkka & Airaksinen 2004, 79.)

Strukturen i ett praktikbaserat examensarbete följer denna modell:

  1. Inledning
  2. Översikt över fenomenet eller beskrivning av miljön
    -vad produceras, vart, varför, för vilken organisation och hur
  3. Teoretisk referensram
  4. Processbeskrivning
    -beskrivning av produkten eller evenemanget
  5. Utvärdering och diskussion
  6. Sammanfattning och slutsatser

Eftersom uppgiften är av personlig natur så ersätts det allmänna, objektiva sättet att rapportera i ett praktikbaserat examensarbete med ett subjektivt rapporteringssätt som beskriver de egna observationerna. Av den orsaken rekommenderas i rapporteringen användning av första person, dvs. jag och vi-form, istället för passiv. (Vilkka & Airaksinen 2004, 79.) I den teoretiska referensramen passar ändå användning av passiv ofta bättre.
 

Källa
 

Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004. Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaajan käsikirja. Helsingfors: Tammi.