Examensarbetet kan också rapportera om ett praktiskt arbete. Utgångspunkten är att ett praktikbaserat arbete producerar ny information genom den egna konkreta verksamheten eller ett projekt med samarbetspartner. (Vilkka & Airaksinen 2004, 11.)
I ett praktikbaserat arbete ska den studerandes undersökande och utvecklande grepp synas. Därför är det också i praktikbaserade examensarbeten viktigt att sammankoppla det praktiska arbetet eller utvecklingsprojektet med den teoretiska referensramen eller den centrala forskningslitteraturen (Vilkka & Airaksinen 2004, 79.)
Strukturen i ett praktikbaserat examensarbete följer denna modell:
Eftersom uppgiften är av personlig natur så ersätts det allmänna, objektiva sättet att rapportera i ett praktikbaserat examensarbete med ett subjektivt rapporteringssätt som beskriver de egna observationerna. Av den orsaken rekommenderas i rapporteringen användning av första person, dvs. jag och vi-form, istället för passiv. (Vilkka & Airaksinen 2004, 79.) I den teoretiska referensramen passar ändå användning av passiv ofta bättre.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004. Toiminnallisen opinnäytetyön ohjaajan käsikirja. Helsingfors: Tammi.