För rapporteringen om examensarbeten har man vid sidan av det traditionella forskningsorienterade arbetet och praktikbaserade arbeten utvecklat även andra strukturmodeller. Examensarbetet kan också göras i dagboksformat.
Även examensarbeten skrivna i dagboksformat är ofta sk. praktikbaserade arbeten. Examensarbeten i dagboksformat har gjorts i fall där studeranden redan är i arbetslivet och examensarbetet knyts samman med arbetet som studeranden gör. Ämnet och problemet eller utvecklingsuppgiften handlar om studerandens arbete. Målet med ett examensarbete i dagboksformat är att öka studerandens förutsättningar för självständig yrkesmässig utveckling också efter att examensarbetet är färdigt (Lagerstedt & Kotila 2015).
I examensarbeten skrivna i dagboksformat iakttar man något ämne på arbetsplatsen och producerar ett dagboksliknande dokument om det. Med hjälp av dagboken svarar man på tidigare ställda frågor. Ett examensarbete som skrivs i dagboksformat bör vara analytiskt, kritiskt och det bedöms på samma sätt som övriga examensarbeten.
Också i examensarbeten som skrivs i dagboksformat behövs en teoretisk referensram. Att enbart beskriva händelseförlopp eller situationer räcker inte, utan för att kunna visa sin yrkeskompetens eller expertis i examensarbetet krävs också användning av referenslitteratur, definition av begrepp samt motivering av de val och lösningar man gjort.
Strukturen för ett dagbokslikt examensarbete är följande:
I examensarbeten som skrivs i dagboksformat passar användning av första person i rapporteringen bättre på samma sätt som i praktikbaserade examensarbeten. Det är ändå bra att komma ihåg att målet med arbetet är att producera ny information som kan generaliseras för att gälla mera utbrett, och inte bara lista egna subjektiva erfarenheter och observationer. Det är lättast att koppla dagboksdelen till ett större sammanhang och teorin i diskussionsavsnittet och i sammanfattningen.
Lagerstedt A.& Kotila H. 2015. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö vauhdittaa valmistumista. I verket Kotila, H. & Mäki, K. 2015. 21 tapaa tehostaa korkeakouluopintoja. Helsingfors: Haaga-Helia yrkeshögskola.