Skip to Main Content

Centrias instruktioner för examensarbetet

Forskningsorienterade examensarbeten

Strukturen för ett forskningsbaserat examensarbete följer oftast till största del den basmodell som presenteras ovan i kapitel 3. Det kan dock finnas branschspecifika skillnader i hur man strukturerar innehållet.

Ett forskningsorienterat arbete läggs ofta upp enligt följande:

1. Inledning
2. Teoretisk referensram
3. Metoder och material
- metoddelen är kort
- som material används en utförd undersökning, ett på annat håll insamlat färdigt material, litteratur (inkl. artiklar), material från enkäter eller intervjuer
4. Resultat
5. Diskussion och slutsatser
6. Sammanfattning

Metoderna i ett forskningsorienterat examensarbete kan vara kvantitativa, kvalitativa, teoretiska (baserar sig på ett färdigt material) eller en kombination av dessa (triangulation).

Utgångspunkten är att ett forskningsorienterat arbete strävar efter objektivitet både gällande metoder och språk, även om texten alltid är skribentens tolkning av vissa källor eller forskningsmaterial (Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2018, 292, 295.) Därför passar det ofta att i forskningsorienterade examensarbeten använda passiv form eller tredje person istället för jag-form i rapporteringen.
 

Källa
 

Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2018. Tutki ja kirjoita. 22:e upplagan. Helsingfors: Tammi.