Skip to Main Content

Centrias instruktioner för examensarbetet

Internt pressmeddelande

Ett pressmeddelande om examensarbetet sammanfattar arbetets viktigaste resultat
 

Pressmeddelandet är en lättfattlig och intresseväckande nyhet om examensarbetet. I meddelandet reflekterar studeranden över betydelsen av sitt examensarbete, lyfter fram sin egen expertis och strävar efter att väcka läsarens intresse.
 

Pressmeddelandets struktur: det viktigaste först

Pressmeddelandet om ditt examensarbete struktureras som en nyhet, där man först lyfter fram det viktigaste. Svara på följande frågor:

  • Vem? Vad? Var?
  • Vilka var de centrala resultaten?
  • För vem gjordes arbetet?
  • Vilken var bakgrunden till arbetet?
  • På vilket sätt genomfördes arbetet?
  • Vilken nytta kan arbetet ha?
  • Var eller av vem får man mera information?
     

Rubrik

I rubriken uttrycks textens huvudbudskap kort och koncist. Det mest betydelsefulla resultatet i examensarbetet, fynd eller prestationer lönar sig att lyfta fram redan i rubriken. Den berättar vad du har gjort och väcker läsarens intresse.
 

Ingress

Det viktigaste och mest betydelsefulla innehållet i ditt pressmeddelande sammanfattas i ingressen, som ett komplement till rubriken. Ingressen (eller triangelspetsen) är ett inledande stycke, som består av några meningar, med avsikt att locka läsaren till att läsa texten i sin helhet. I ingressen av ett pressmeddelande, som handlar om ett examensarbete, behandlas vanligtvis arbetets syfte, centrala resultat samt den nytta som arbetet kan ha. Då mottagaren har läst ingressen förstår hen redan vad examensarbetet handlar om.
 

Den egentliga texten

Den egentliga texten, dvs. brödtexten, presenterar mera noggrant detaljer och bakgrund gällande ämnet som undersökts eller formulerats i examensarbetet. Pressmeddelandet är inte ett sammandrag av examensarbetet och hela arbetet behöver därmed inte presenteras i texten.

Presentera kortfattat de mest betydelsefulla forskningsresultaten i examensarbetet samt slutsatserna som har gjorts utgående från dessa. Berätta på vad, vem eller hur resultaten från ditt examensarbete inverkar och/eller i vilket syfte det kan användas. Vad var målsättningen med arbetet och hur uppnåddes den? Varför är ämnet aktuellt just nu? Sättet på vilket examensarbetet förverkligades samt metoderna intresserar medierna mindre och de behandlas därför oftast i slutet av ett pressmeddelande.

Vid behov kan pressmeddelandet struktureras med mellanrubriker. De gör det mera överskådligt och uppehåller läsarens intresse. Kom ihåg styckeindelningen.
 

Språket

Texten bör vara tydlig, förståelig och överskådlig sakprosa samt följa normerna för det svenska språket. Tonen i texten är informativ och har nyhetskaraktär. Använd korta meningar och stycken samt förklara svåra facktermer och begrepp.

En ämneshelhet behandlas i ett stycke. Textens omfattning är ca 3000 tecken (1–2 sidor inklusive mellanslag).
 

Tilläggsinformation

I slutet av pressmeddelandet uppger du dina kontaktuppgifter, med hjälp av vilka man kan få tilläggsinformation om examensarbetet. Anteckna kontaktuppgifterna enligt följande:

Tilläggsinformation
Förnamn Efternamn
Utbildningsbransch
E-postadress

 

Referenslitteratur
 

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. Upplaga 15-16. Helsingfors: Tammi.

Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Helsingfors: Edita.

Institutet för de inhemska språken. Tillgängligt: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/.