Centriassa edistetään avoimien oppimateriaalien käyttöä haravoimalla aoe.fi-palvelu sekä Centria-Finnaan, eli kirjaston hakupalveluun että itslearning-alustalle kirjastoon löydettäväksi. Molempien käyttöä edistetään opettajien osalta koulutuksella.
Henkilöstöä kannustetaan tuottamaan avoimia oppimateriaaleja CC-lisenssein ja kuvailemaan ne aoe.fi -palvelussa. Tämä koskee sekä hankkeissa tuotettavaa oppimateriaalia että opetuksessa käytettävää materiaalia. Oppimateriaalin laatukriteereinä käytetään eAMK-hankkeessa laadittuja Verkkototeutuksen laatukriteereitä Digivisio 2030 –hankkeen digipedagogiikan laatukriteereiden ohella. Henkilöstön osaamisen kehittämistä avoimien oppimateriaalien hyödyntämisessä ja tuottamisessa, CC-lisenssien käytössä ja tekijänoikeusasioissa tuetaan koulutusten ja osaamismerkkien avulla.
Centria sitoutuu myös Coara-julistukseen (Coalition for Advancing Research Assessment), jossa meritoituminen nähdään tutkimustoimintaa laajempana kokonaisuutena.
Centriassa kannustetaan jatkuvan oppimisen käytänteiden avulla myös avoimiin oppimis- ja opetuskäytänteisiin. Centria pyrkii yhteistyöhön muiden korkeakoulujen kanssa avoimien oppimis- ja opetuskäytänteiden osalta. Sähköisen osaamisen tunnistamisen järjestelmän käyttöönoton rinnalla osaamisen tunnistamiseen liittyy myös avoimen oppimisen kautta hankitun osaamisen tunnistamisen vahvistaminen Centriassa.
Linjaus on käsitelty ja hyväksytty Centrian opetuksen johtoryhmässä 15.8.2023.
Avointen oppimateriaalien kirjasto - aoe.fi
Metahakukoneita
Avoimia oppikirjoja
Koska avoimia oppimateriaalityyppejä on paljon, myös niiden tekemisessä käytettäviä työkaluja on paljon. Mieti, mitä työkaluluja tarvitaan, ovatko ne käytettävissäsi ja saatko niiden käyttöön tarvittaessa tukea. Tarvittavat työkalut ovat erilaisia riippuen esimerkiksi siitä teetkö tekstipohjaista materiaalia, videoita vai kokonaisia verkkokursseja.
Oppimateriaalien tekijänoikeuksiin, lisensointiin, laatuun ja saavutettavuuteen on saatavana kansallista ohjeistusta. Ohjeet löytyvät kootusti Avointiede.fi -sivustolta ja tämän oppaan ohjeistus perustuu niihin.
Avointen oppimateriaalien tulee olla pedagogisesti mielekkäitä kokonaisuuksia. Oppimateriaalien laatimista ohjaavat ja tukevat myös
Centrian Opintojakson laatukriteerit
eAMK-hankkeessa laaditut Verkkototeutusten laatukriteerit
Digivisio 2030 -hankkeessa laaditut Digipedagogiikan laatukriteerit
1) Sisältö. Laadukas avoin oppimateriaali on sisällöltään luotettavaa.
2) Oppimis- ja opetusmenetelmät. Laadukas avoin oppimateriaali mahdollistaa monenlaisia ja monipuolisia tapoja oppia ja opettaa.
3) Käytettävyys ja saavutettavuus. Laadukas avoin oppimateriaali on kaikille ja kaikissa tilanteissa mahdollisimman helposti käytettävissä.
4) Löydettävyys ja jakaminen. Laadukas avoin oppimateriaali on helposti löydettävissä ja käyttäjä tietää, millä ehdoilla hän voi levittää sitä eteenpäin.
5) Elinkaari ja muokattavuus. Laadukasta avointa oppimateriaalia pidetään yllä ja päivitetään säännöllisesti. Lisäksi materiaalin tekemisessä hyödynnetään muita avoimia materiaaleja ja yhteiskehittämisen käytäntöjä.
Alla oleva työkalu on kätevä väline oppimateriaalin laadun arviointiin. Työkalussa on kuvattu tarkemmin edellä mainittujen viiden laatukriteerin osatekijät. Kriteeristön avulla voit arvioida täytyykö tietty laadun osatekijä oppimateriaalissa perustason, kehittyneen tason vai edistyneen tason mukaisesti.
Lähde: Avoimen tieteen koordinaatio, Tieteellisten seurain valtuuskunta. (2021). Oppimisen avoimuuden suosituksia 2021 (Vastuullisen tieteen julkaisusarja 8:2021). Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. https://doi.org/10.23847/tsv.80
CC BY 4.0
Lähde: Avoimen tieteen koordinaatio, Tieteellisten seurain valtuuskunta. (2021). Oppimisen avoimuuden suosituksia 2021 (Vastuullisen tieteen julkaisusarja 8:2021). Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. https://doi.org/10.23847/tsv.80
CC BY 4.0
ESOK-verkosto edistää opiskelun esteettömyyttä korkeakoulujen, järjestöjen ja muiden organisaatioiden yhteistyönä.
Perusasiat:
Lähde: Avoimen tieteen koordinaatio & Tieteellisten seurain valtuuskunta. (2020). Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus: Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021-2025. Osalinjaus 1, Oppimateriaalien avoin saatavuus (Vastuullisen tieteen julkaisusarja 14:2020). Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995381 CC BY 4.0
TEKIJÄNÄ:
Lähde: Avoimen tieteen koordinaatio & Tieteellisten seurain valtuuskunta. (2020). Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus: Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021-2025. Osalinjaus 1, Oppimateriaalien avoin saatavuus (Vastuullisen tieteen julkaisusarja 14:2020). Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995381 CC BY 4.0
ORGANISAATIO:
Jos laaditaan yhdessä materiaalia, josta ei ole erotettavissa itsenäisiä, eri osioiden tekijöiden tekijänoikeudellisesti suojattuja tuloksen osia, on tärkeää sopia oikeuksista yhteisesti laadittuun teokseen. Yhteisesti laadituissa oppimateriaaleissa avoin julkaiseminen edellyttää aina kaikkien tekijöiden suostumuksen.
Jos kukin osatekijä laatii itsenäisen, kokonaisuudesta erotettavan, tekijänoikeudellisesti suojatun osan kokonaisuudesta, tarvitaan kunkin osan tekijältä vähintäänkin riittävät käyttöoikeudet suhteessa sovittavan oppimateriaalin avaamisehtoihin, jotta kokonaisuutta voidaan käyttää aiottuun tarkoitukseen.
Oppimateriaalien avaamisesta on hyvä sopia hankekohtaisesti. Oppimateriaalien avaaminen takaa työnantajalle tarvittavat käyttöoikeudet niihin, joten tekijänoikeuksista sopiminen työsopimuksissa ei tässä tapauksessa ole tarpeellista.
Hankkeissa, joissa laaditaan avoimia oppimateriaaleja, tulee miettiä, käyttävätkö tekijät CC-lisenssejä materiaalin avaamiseen vai tarvitseeko oikeuksia siirtää tekijältä/tekijöiltä organisaatiolle. Kun tarkoitus on tuottaa avointa materiaalia, oikeuksien siirtäminen organisaatiolle ei ole tarpeen.
Ulkopuolista rahoitusta saaneissa hankkeissa on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että kaikkien hankkeeseen materiaalia tehneiden osalta aineisto on lisensoitu tarvittavat oikeudet myöntävällä CC-lisenssillä tai oikeudet tuloksiin on siirretty rahoituksen saajana olevalle organisaatiolle. Tämä koskee työntekijöitä, vierailijoita, opiskelijoita ja esimerkiksi työpajoihin osallistujia. Jos tekijänoikeuksia ei siirretä, tarvitaan kaikilta materiaalia tehneiden osalta riittävän laaja käyttölupa, jotta materiaalia voidaan käyttää aiottuun tarkoitukseen.
Lähde: Avoimen tieteen koordinaatio & Tieteellisten seurain valtuuskunta. (2020). Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus: Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021-2025. Osalinjaus 1, Oppimateriaalien avoin saatavuus (Vastuullisen tieteen julkaisusarja 14:2020). Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995381 CC BY 4.0
OPISKELIJA
Lähde: Avoimen tieteen koordinaatio & Tieteellisten seurain valtuuskunta. (2020). Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus: Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021-2025. Osalinjaus 1, Oppimateriaalien avoin saatavuus (Vastuullisen tieteen julkaisusarja 14:2020). Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995381 CC BY 4.0
Kuva: Petra Boije CC BY-SA 4.0
Avoimia CC-lisenssejä ovat:
• CC BY eli Nimeä (Attribution): Tekijä antaa luvan muiden kopioida, välittää, levittää ja esittää teostaan sekä siitä muokattua versiota, kunhan tekijään ja teoksen lisenssiin viitataan linkittäen ja mahdolliset muutokset selkeästi ilmoittaen. Muokatut versiot eivät saa loukata alkuperäisen tekijän työn ominaislaatua.
• CC BY-SA eli Nimeä (ByAttribution) ja JaaSamoin (ShareAlike): Tekijä antaa luvan muiden kopioida, välittää, levittää ja esittää teostaan sekä siitä muokattua versiota, kunhan tekijään ja teoksen lisenssiin viitataan linkittäen ja mahdolliset muutokset selkeästi ilmoittaen. Jos muokkaaja julkistaa muokatun version, se tulee julkistaa samalla lisenssillä. Muokatut versiot eivät saa loukata alkuperäisen tekijän työn ominaislaatua.
Muokkausoikeus helpottaa materiaalin sovittamista esimerkiksi toisenlaiseen opintojaksoon tai kurssiin, mahdollistaa materiaalin kääntämisen toiselle kielelle, mikä lisää sen kansainvälistä hyödyntämistä sekä mahdollistaa videotallenteiden tekstittämisen ja tekstien muuttamisen puhetallenteiksi, mikä parantaa näiden saavutettavuutta
Rajaavia lisenssejä:
Rajaavilla lisensseillä lisensoidut materiaalit eivät ole avoimia oppimateriaaleja, joissa käyttäjällä on määritelmällisesti aina oikeus kopioida, välittää, levittää ja esittää materiaalia ja siitä muokattuja versioita. Myös käyttöoikeuksiltaan rajatumpia oppimateriaaleja julkaistaessa CC-lisenssit ovat usein kätevin tapa ilmaista, mitkä oikeudet käyttäjällä on hyödyntää materiaalia.
CC-BY-ND – Teosta saa käyttää ja jakaa vapaasti myös kaupallisessa tarkoituksessa, mutta teosta ei saa muuttaa tai muokata. Esimerkiksi kuvan rajaaminen ja tekstin kääntäminen ovat muuntelua.
CC-BY-NC – Teosta saa käyttää, jakaa ja muokata vapaasti, mutta sitä ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin. Ota huomioon, että NC-ehdon sisältävät lisenssit ovat ongelmallisia avoimen julkaisemisen kannalta, koska kaupallinen käyttö on vaikeaa määritellä yksiselitteisesti. Tämän lisenssin käyttö voi myös rajoittaa tutkimusyhteistyötä yritysten kanssa.
CC BY-NC-SA – Kuten CC BY-SA, mutta kaupallinen käyttö rajattu lisenssistä pois.
CC BY-NC-ND – Kuten CC BY-ND, mutta kaupallinen käyttö rajattu lisenssistä pois.
Tekijänoikeudesta luopuminen
CC0 -lisenssi. Tekijä on luovuttanut teoksensa vapaaseen käyttöön luopumalla tekijänoikeuksistaan siltä osin, kuin se on mahdollista. Tekijään viittamista ei edellytetä. Kaikissa tapauksissa viittaaminen ei ole teknisesti käytännöllistä, jos dataa yhdistellään eri lähteistä ja tekijöitä on paljon. Hyvään tieteelliseen käytäntöön kuitenkin kuuluu tekijöiden maininta, ja niin sanotusta isyysoikeudesta teokseen ei ole aina edes mahdollista luopua. CCO-lisenssi soveltuu datan ja metadatan jakamiseen. Datalla ei ole välttämättä selkeää tekijää eikä pelkkä data saa tekijänoikeussuojaa, vaan sen esittämismuoto (esim. tietokanta).
Lähteet:
Theseus.Tekijänoikeudet ja Creative Commons.
Creative Commons-lisenssien käytöstä saat lisätietoa Centria-kirjastosta.
Avoimilla oppimis- ja opetuskäytännöillä tarkoitetaan toimintatapoja, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa.
Avoimuutta edustavia käytäntöjä ovat mm.
Tekijänoikeudellisia asioita koskeva suositus on julkaistu Oppimateriaalien avoin saatavuus -osalinjauksen liitteenä.
Linjaukset ja suositukset löytyvät kootusti Avointiede.fi -sivustolalta. Sivuston kautta voi myös seurata meneillään olevaa linjaus- ja suositustyötä.