OPINNÄYTETYÖN LÄHTÖKOHDAT | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Tarkoitus ja tavoitteet Työelämälähtöisyys Aihealueen merkittävyys ja ajankohtaisuus Aihealueen rajaus |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat havaittavissa, Aihe on heikosti rajattu. Työn tarpeellisuus on Työtä ei ole yhdistetty |
Tarkoitus ja tavoitteet Aiheen rajauksessa Työn tarpeellisuus Työ on yhdistetty |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat Aihe on pääosin rajattu. Työn tarpeellisuus on perusteltu Työ on yhdistetty pääosin |
Tarkoitus ja tavoitteet Aiheen rajaus on hyvä. Työn tarpeellisuus tietoon ja keskusteluun aiheesta. |
Tarkoitus ja tavoitteet Aiheen rajaus on Työn tarpeellisuus on kuvattu erittäin hyvin. Työ on yhdistettyerinomaisesti ja innovatiivisesti aikaisempaan tietoon ja keskusteluun aiheesta. |
TIETOPERUSTA | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Käsitteiden määrittely Sisällön johdonmukaisuus Lähdemateriaalin monipuolinen Lähdekriittisyys Lähteiden vuoropuhelu |
Keskeiset käsitteet on määritelty heikosti. Aihepiirin tuntemus on vähäinen. Tietoperusta ei etene johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty niukasti ja/tai yksipuolisesti. Lähteitä ei ole käytetty kriittisesti. Lähteiden välillä ei ole vuoropuhelua. |
Keskeiset käsitteet on määritelty tyydyttävästi. Tietoperusta ei etene kaikilta osin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty osin puutteellisesti ja yksipuolisesti. Lähteiden käyttö ei ole kaikilta osin kriittistä. Lähteiden välillä on vähäistä vuoropuhelua. |
Keskeiset käsitteet on määritelty melko hyvin. Tietoperusta etenee pääosin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty pääosin monipuolisesti ja kriittisesti. Lähteiden välillä on jonkin verran vuoropuhelua. |
Keskeiset käsitteet on määritelty hyvin. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja kriittisesti. Lähteiden välillä on hyvin vuoropuhelua. |
Keskeiset käsitteet on määritelty erittäin hyvin. Tietoperusta etenee erittäin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty erittäin monipuolisesti ja kriittisesti. Lähteiden väillä on runsaasti sujuvaa vuoropuhelua. |
TUTKIMUSMENETELMÄ JA -ANALYYSI | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Tutkimuskysymysten/-ongelmien muotoilu |
Tutkimuskysymykset/ -ongelmat ovat jäsentymättömät. |
Tutkimuskysymykset/ -ongelmat ovat osin jäsentymättömät ja/tai epäselvät. |
Tutkimuskysymykset/ -ongelmat ovat pääosin hyvin muotoiltuja. |
Tutkimuskysymykset/ -ongelmat on muotoiltu hyvin. |
Tutkimuskysymykset/ -ongelmat on muotoiltu erittäin hyvin. |
Valintojen perustelut |
Tehdyt ratkaisut on perusteltu heikosti tai ei ollenkaan. |
Tehdyt ratkaisut on perusteltu tyydyttävästi. |
Tehdyt ratkaisut on perusteltu pääosin hyvin. |
Tehdyt valinnat on perusteltu hyvin. |
Tehdyt valinnat on perusteltu ansiokkaasti. |
Menetelmän ja analyysin hallinta |
Menetelmän ja analyysin hallinta on heikkoa. |
Menetelmän ja analyysin hallinta on osin puutteellista. |
Menetelmän ja analyysin hallinta on pääosin hyvää. |
Menetelmän ja analyysin hallinta on hyvää. |
Menetelmän- ja analyysin hallinta on erinomaista. |
Tutkimuskirjallisuuden käyttö |
Tutkimuskirjallisuuden käyttö on vähäistä tai sitä ei ole käytetty ollenkaan |
Tutkimuskirjallisuuden käyttö ei ole kaikilta osin tarkoituksenmukaista ja/tai lähteitä on käytetty niukasti. |
Tutkimuskirjallisuuden käyttö on pääosin hyvää ja monipuolista. |
Tutkimuskirjallisuuden käyttö on hyvää ja monipuolista. |
Tutkimuskirjallisuuden käyttö on ansiokasta, kriittistä ja erittäin monipuolista. |
OPINNÄYTETYÖN TULOKSET |
TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Tutkimuskysymyksiin/ |
Opinnäytetyön tulokset vastaavat tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin heikosti. |
Opinnäytetyön tulokset vastaavat osin tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin. |
Opinnäytetyön tulokset vastaavat pääosin hyvin tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin. |
Opinnäytetyön tulokset vastaavat hyvin tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin. |
Opinnäytetyön tulokset vastaavat erittäin hyvin tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin. |
Johdonmukaisuus |
Tulokset on esitetty epäjohdonmukaisesti. |
Tulokset on esitetty osin epäjohdonmukaisesti. |
Tulokset on esitetty pääosin johdonmukaisesti. |
Tulokset on esitetty johdonmukaisesti. |
Tulokset on esitetty erittäin johdonmukaisesti. |
Havainnollistaminen |
Työn luonteelle sopivaa havainnollistamista ei ole tai se ei anna lisäarvoa. |
Työn luonteelle sopiva havainnollistaminen antaa vain vähän lisäarvoa. |
Työn luonteelle sopiva havainnollistaminen antaa pääosiltaan lisäarvoa. |
Työn luonteelle sopiva havainnollistaminen antaa merkittävää lisäarvoa. |
Työn luonteelle sopiva havainnollistaminen antaa työlle erittäin merkittävää lisäarvoa. |
POHDINTA JA REFLEKTOINTI |
TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Tulosten pohdinta suhteessa |
Tuloksia on pohdittu puutteellisesti |
Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on tyydyttävää. |
Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on pääosin hyvää. |
Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on hyvää. |
Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on ansiokasta. |
Luotettavuus ja etiikka |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat heikot |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat tyydyttäviä. |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat pääosin hyviä. |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat hyvät. |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat ansiokkaat |
Oma oppiminen ja ammatillinen kasvu |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on suppeaa tai puuttuu kokonaan. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on tyydyttävää. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on pääosin hyvää. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on hyvää. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on ansiokasta. |
KIRJALLINEN ESITYS | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Looginen rakenne |
Raportin rakenne on vaikeasti hahmotettavissa. |
Raportin rakenteessa on jonkin verran puutteita. |
Raportin rakenne on johdonmukainen. | Raportin rakenne on hyvin johdonmukainen ja selkeä. |
Raportin rakenne on erittäin selkeä, havainnollinen ja jäntevästi etenevä. |
Oikeakielisyys |
Teksti on pääosin ymmärrettävää, mutta oikeinkirjoituksessa (esim. lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) on monin paikoin puutteita. |
Teksti on ymmärrettävää, mutta oikeinkirjoituksessa (esim. lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) on jonkin verran puutteita. |
Teksti on ymmärrettävää ja selkeää. Oikeinkirjoituksessa (lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) ei ole juurikaan puutteita. |
Teksti on sujuvaa, ymmärrettävää ja oikeinkirjoitusnormien mukaista. |
Teksti on hyvin sujuvaa ja kielellisesti moitteetonta. |
Asiatyyli |
Tekstissä on puhekielisyyttä. |
Tekstissä on jonkin verran puhekielisyyttä. |
Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset. |
Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset hyvin. |
Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset erinomaisesti. |
Viimeistely ja ohjeitten noudattaminen (marginaalit, fontti, otsikoiden muotoilu, kansilehti, sisällys, liitteet, kuvat, kuviot ja taulukot) |
Työ ei esitysasultaan vastaa ohjeistusta. |
Muotoseikoissa on puutteita. |
Muotoseikat ovat pääsääntöisesti |
Muotoseikat ovat ohjeistuksen mukaiset. |
Muotoseikat ovat täysin ohjeistuksen mukaiset. |
Lähdemerkinnät |
Lähteiden ja viitteiden merkintä on puutteellista. |
Lähdemerkinnöissä on jonkin verran puutteita. |
Lähteet ja viitteet on merkitty pääosin asianmukaisesti. |
Lähdemerkinnät noudattelevat ohjeistusta hyvin. |
Lähdemerkinnät noudattelevat ohjeistusta erinomaisesti. |
PROSESSIN HALLINTA |
TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Työskentelyn itsenäisyys ja suunnitelmallisuus, ohjauksen hyödyntäminen, prosessin eteneminen |
Prosessi ei ole edennyt suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on tarvinnut paljon ohjausta tai ei ole hyödyntänyt sitä lainkaan. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut heikkoa. |
Prosessi ei ole edennyt kaikilta osin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on tarvinnut ajoittain paljon ohjausta tai ei ole hyödyntänyt ohjausta tarpeiden edellyttämällä tavalla. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut tyydyttävää. |
Prosessi on edennyt pääosin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta pääosin tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut pääosin hyvää. |
Prosessi on edennyt suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut hyvää. |
Prosessi on edennyt erittäin hyvin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti osoittaen samalla oma-aloitteellisuutta ja aktiivisuutta. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut erittäin hyvää. |
Yhteistyön sujuvuus (mahdollinen toinen tekijä, työelämä) | Opiskelijan yhteistyö on ollut heikkoa tai se on puuttunut kokonaan. | Opiskelijan yhteistyö on ollut tyydyttävää. | Opiskelijan yhteistyö on ollut pääosin hyvää. | Opiskelijan yhteistyö on ollut hyvää. |
Opiskelijan yhteistyö on ollut aktiivista ja ansiokasta. |