| OPINNÄYTETYÖN LÄHTÖKOHDAT | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tarkoitus ja tavoitteet Työelämälähtöisyys Aihealueen merkittävyys ja ajankohtaisuusAihealueen rajaus | Tarkoitus ja tavoitteet ovat havaittavissa, Aihe on heikosti rajattu. Työn tarpeellisuus on Työtä ei ole yhdistetty | Tarkoitus ja tavoitteet Aiheen rajauksessa Työn tarpeellisuus Työ on yhdistetty | Tarkoitus ja tavoitteet ovat Aihe on pääosin rajattu. Työn tarpeellisuus on perusteltu Työ on yhdistetty pääosin | Tarkoitus ja tavoitteet Aiheen rajaus on hyvä. Työn tarpeellisuus tietoon ja keskusteluun aiheesta. | Tarkoitus ja tavoitteet Aiheen rajaus on Työn tarpeellisuus on kuvattu erittäin hyvin.Työ on yhdistetty erinomaisesti ja innovatiivisesti aikaisempaan tietoon ja keskusteluun aiheesta. | 
| TIETOPERUSTA | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Käsitteiden määrittely Sisällön johdonmukaisuus Lähdemateriaalin monipuolinen Lähdekriittisyys Lähteiden vuoropuhelu | Keskeiset käsitteet on määritelty heikosti. Aihepiirin tuntemus on vähäinen. Tietoperusta ei etene johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty niukasti ja/tai yksipuolisesti. Lähteitä ei ole käytetty kriittisesti. Lähteiden välillä ei ole vuoropuhelua. | Keskeiset käsitteet on määritelty tyydyttävästi. Tietoperusta ei etene kaikilta osin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty osin puutteellisesti ja yksipuolisesti. Lähteiden käyttö ei ole kaikilta osin kriittistä. Lähteiden välillä on vähäistä vuoropuhelua. | Keskeiset käsitteet on määritelty melko hyvin. Tietoperusta etenee pääosin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty pääosin monipuolisesti ja kriittisesti. Lähteiden välillä on jonkin verran vuoropuhelua. | Keskeiset käsitteet on määritelty hyvin. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja kriittisesti. Lähteiden välillä on hyvin vuoropuhelua. | Keskeiset käsitteet on määritelty erittäin hyvin. Tietoperusta etenee erittäin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty erittäin monipuolisesti ja kriittisesti. Lähteiden väillä on runsaasti sujuvaa vuoropuhelua. | 
| TUTKIMUSMENETELMÄ JA -ANALYYSI | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tutkimuskysymysten/-ongelmien muotoilu | Tutkimuskysymykset/ -ongelmat ovat jäsentymättömät. | Tutkimuskysymykset/ -ongelmat ovat osin jäsentymättömät ja/tai epäselvät. | Tutkimuskysymykset/ -ongelmat ovat pääosin hyvin muotoiltuja. | Tutkimuskysymykset/ -ongelmat on muotoiltu hyvin. | Tutkimuskysymykset/ -ongelmat on muotoiltu erittäin hyvin. | 
| Valintojen perustelut | Tehdyt ratkaisut on perusteltu heikosti tai ei ollenkaan. | Tehdyt ratkaisut on perusteltu tyydyttävästi. | Tehdyt ratkaisut on perusteltu pääosin hyvin. | Tehdyt valinnat on perusteltu hyvin. | Tehdyt valinnat on perusteltu ansiokkaasti. | 
| Menetelmän ja analyysin hallinta | Menetelmän ja analyysin hallinta on heikkoa. | Menetelmän ja analyysin hallinta on osin puutteellista. | Menetelmän ja analyysin hallinta on pääosin hyvää. | Menetelmän ja analyysin hallinta on hyvää. | Menetelmän- ja analyysin hallinta on erinomaista. | 
| Tutkimuskirjallisuuden käyttö | Tutkimuskirjallisuuden käyttö on vähäistä tai sitä ei ole käytetty ollenkaan | Tutkimuskirjallisuuden käyttö ei ole kaikilta osin tarkoituksenmukaista ja/tai lähteitä on käytetty niukasti. | Tutkimuskirjallisuuden käyttö on pääosin hyvää ja monipuolista. | Tutkimuskirjallisuuden käyttö on hyvää ja monipuolista. | Tutkimuskirjallisuuden käyttö on ansiokasta, kriittistä ja erittäin monipuolista. | 
| OPINNÄYTETYÖN TULOKSET | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tutkimuskysymyksiin/ | Opinnäytetyön tulokset vastaavat tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin heikosti. | Opinnäytetyön tulokset vastaavat osin tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin. | Opinnäytetyön tulokset vastaavat pääosin hyvin tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin. | Opinnäytetyön tulokset vastaavat hyvin tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin. | Opinnäytetyön tulokset vastaavat erittäin hyvin tutkimuskysymyksiin tai -ongelmiin. | 
| Johdonmukaisuus | Tulokset on esitetty epäjohdonmukaisesti. | Tulokset on esitetty osin epäjohdonmukaisesti. | Tulokset on esitetty pääosin johdonmukaisesti. | Tulokset on esitetty johdonmukaisesti. | Tulokset on esitetty erittäin johdonmukaisesti. | 
| Havainnollistaminen | Työn luonteelle sopivaa havainnollistamista ei ole tai se ei anna lisäarvoa. | Työn luonteelle sopiva havainnollistaminen antaa vain vähän lisäarvoa. | Työn luonteelle sopiva havainnollistaminen antaa pääosiltaan lisäarvoa. | Työn luonteelle sopiva havainnollistaminen antaa merkittävää lisäarvoa. | Työn luonteelle sopiva havainnollistaminen antaa työlle erittäin merkittävää lisäarvoa. | 
| POHDINTA JA REFLEKTOINTI | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tulosten pohdinta suhteessa | Tuloksia on pohdittu puutteellisesti | Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on tyydyttävää. | Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on pääosin hyvää. | Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on hyvää. | Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on ansiokasta. | 
| Luotettavuus ja etiikka | Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat heikot | Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat tyydyttäviä. | Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat pääosin hyviä. | Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat hyvät. | Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat ansiokkaat | 
| Oma oppiminen ja ammatillinen kasvu | Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on suppeaa tai puuttuu kokonaan. | Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on tyydyttävää. | Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on pääosin hyvää. | Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on hyvää. | Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on ansiokasta. | 
| KIRJALLINEN ESITYS | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Looginen rakenne | Raportin rakenne on vaikeasti hahmotettavissa. | Raportin rakenteessa on jonkin verran puutteita. | Raportin rakenne on johdonmukainen. | Raportin rakenne on hyvin johdonmukainen ja selkeä. | Raportin rakenne on erittäin selkeä, havainnollinen ja jäntevästi etenevä. | 
| Oikeakielisyys | Teksti on pääosin ymmärrettävää, mutta oikeinkirjoituksessa (esim. lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) on monin paikoin puutteita. | Teksti on ymmärrettävää, mutta oikeinkirjoituksessa (esim. lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) on jonkin verran puutteita. | Teksti on ymmärrettävää ja selkeää. Oikeinkirjoituksessa (lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) ei ole juurikaan puutteita. | Teksti on sujuvaa, ymmärrettävää ja oikeinkirjoitusnormien mukaista. | Teksti on hyvin sujuvaa ja kielellisesti moitteetonta. | 
| Asiatyyli | Tekstissä on puhekielisyyttä. | Tekstissä on jonkin verran puhekielisyyttä. | Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset. | Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset hyvin. | Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset erinomaisesti. | 
| Viimeistely ja ohjeitten noudattaminen (marginaalit, fontti, otsikoiden muotoilu, kansilehti, sisällys, liitteet, kuvat, kuviot ja taulukot) | Työ ei esitysasultaan vastaa ohjeistusta. | Muotoseikoissa on puutteita. | Muotoseikat ovat pääsääntöisesti | Muotoseikat ovat ohjeistuksen mukaiset. | Muotoseikat ovat täysin ohjeistuksen mukaiset. | 
| Lähdemerkinnät | Lähteiden ja viitteiden merkintä on puutteellista. | Lähdemerkinnöissä on jonkin verran puutteita. | Lähteet ja viitteet on merkitty pääosin asianmukaisesti. | Lähdemerkinnät noudattelevat ohjeistusta hyvin. | Lähdemerkinnät noudattelevat ohjeistusta erinomaisesti. | 
| PROSESSIN HALLINTA | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Työskentelyn itsenäisyys ja suunnitelmallisuus, ohjauksen hyödyntäminen, prosessin eteneminen | Prosessi ei ole edennyt suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on tarvinnut paljon ohjausta tai ei ole hyödyntänyt sitä lainkaan. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut heikkoa. | Prosessi ei ole edennyt kaikilta osin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on tarvinnut ajoittain paljon ohjausta tai ei ole hyödyntänyt ohjausta tarpeiden edellyttämällä tavalla. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut tyydyttävää. | Prosessi on edennyt pääosin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta pääosin tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut pääosin hyvää. | Prosessi on edennyt suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut hyvää. | Prosessi on edennyt erittäin hyvin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti osoittaen samalla oma-aloitteellisuutta ja aktiivisuutta. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut erittäin hyvää. | 
| Yhteistyön sujuvuus (mahdollinen toinen tekijä, työelämä) | Opiskelijan yhteistyö on ollut heikkoa tai se on puuttunut kokonaan. | Opiskelijan yhteistyö on ollut tyydyttävää. | Opiskelijan yhteistyö on ollut pääosin hyvää. | Opiskelijan yhteistyö on ollut hyvää. | Opiskelijan yhteistyö on ollut aktiivista ja ansiokasta. |