OPINNÄYTETYÖN LÄHTÖKOHDAT |
TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Tarkoitus ja tavoitteet Työelämälähtöisyys Aihealueen merkittävyys ja ajankohtaisuus Aihealueen rajaus |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat havaittavissa, mutta jäsentymättömiä. Aihe on heikosti rajattu. Työn tarpeellisuus on perusteltu Työtä ei ole yhdistetty aikaisempaan tietoon tai keskusteluun aiheesta. |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat realistiset, mutta jäsentymättömiä. Aiheen rajauksessa on puutteita. Työn tarpeellisuus on osin perusteltu. Työ on yhdistetty suppeasti aikaisempaan tietoon ja keskusteluun aiheesta. |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat pääosin selkeät ja realistiset. Aihe on pääosin rajattu. Työn tarpeellisuus on perusteltu pääosin hyvin. Työ on yhdistetty pääosin hyvin aikaisempaan tietoon ja keskusteluun aiheesta. |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat selkeät ja realistiset. Aiheen rajaus on hyvä. Työn tarpeellisuus on perusteltu hyvin. Työ on yhdistetty hyvin aikaisempaan tietoon ja keskusteluun aiheesta. |
Tarkoitus ja tavoitteet ovat hyvin selkeät ja realistiset. Tavoitteet on viety erinomaisesti käytännön tasolle. Aiheen rajaus on erinomainen. Työn tarpeellisuus on kuvattu erittäin hyvin. Työ on yhdistetty erinomaisesti ja innovatiivisesti aikaisempaan tietoon ja keskusteluun aiheesta. |
TIETOPERUSTA | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Käsitteiden määrittely Sisällön johdonmukaisuus Lähdemateriaalin monipuolinen Lähdekriittisyys Lähteiden vuoropuhelu |
Keskeiset käsitteet on määritelty heikosti. Tietoperusta ei etene johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty Lähteitä ei ole käytetty kriittisesti. Lähteiden välillä ei ole vuoropuhelua. |
Keskeiset käsitteet on määritelty tyydyttävästi. Tietoperusta ei etene kaikilta osin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty osin puutteellisesti ja yksipuolisesti. Lähteiden käyttö ei ole kaikilta osin kriittistä. Lähteiden välillä on vähäistä vuoropuhelua. |
Keskeiset käsitteet on määritelty melko hyvin. Tietoperusta etenee pääosin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty pääosin monipuolisesti ja kriittisesti. Lähteiden välillä on jonkin verran vuoropuhelua. |
Keskeiset käsitteet on määritelty hyvin. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja kriittisesti. |
Keskeiset käsitteet on määritelty erittäin hyvin. Tietoperusta etenee erittäin johdonmukaisesti. Lähteitä on käytetty erittäin monipuolisesti ja kriittisesti. Lähteiden väillä on runsaasti sujuvaa vuoropuhelua. |
TOTEUTUSMENETELMÄ | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Valintojen perustelut |
Tehdyt ratkaisut on perusteltu heikosti tai ei ollenkaan . |
Tehdyt ratkaisut on |
Tehdyt valinnat on perusteltu pääosin hyvin. |
Tehdyt valinnat on perusteltu hyvin. |
Tehdyt valinnat on perusteltu ansiokkaasti. |
Toteutuksen hallinta |
Toteutuksen hallinta on heikkoa. |
Toteutuksen hallinta on tyydyttävää. |
Toteutuksen hallinta on pääosin hyvää. |
Toteutuksen hallinta on hyvää. |
Toteutuksen hallinta on erinomaista. |
Yhteistyö työelämän kanssa |
Yhteistyö työelämän kanssa puuttuu tai se on ollut vähäistä. |
Yhteistyö työelämän |
Yhteistyö työelämän kanssa on ollut pääosin hyvää. |
Yhteistyö työelämän kanssa on ollut hyvää. |
Yhteistyö työelämän kanssa on ollut ansiokasta. |
Lähteiden käyttö (mm. projekti- ja kehittämiskirjallisuus) | Lähteiden käyttö on vähäistä tai sitä ei ole käytetty ollenkaan. | Lähteiden käyttö ei ole kaikilta osin tarkoituksenmukaista ja/tai lähteitä on käytetty niukasti. |
Lähteiden käyttö on pääosin hyvää ja monipuolista. |
Lähteiden käyttö on hyvää ja monipuolista. |
Lähteiden käyttö on ansiokasta, kriittistä ja erittäin monipuolista. |
OPINNÄYTETYÖN TULOKSET |
TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Työn tulosten vastaaminen työn tavoitteisiin |
Opinnäytetyön tavoitteet ovat täyttyneet heikosti. |
Opinnäytetyön tavoitteet ovat täyttyneet tyydyttävästi. |
Opinnäytetyön tavoitteet ovat täyttyneet pääosin hyvin. |
Opinnäytetyön tavoitteet ovat täyttyneet hyvin. |
Opinnäytetyön tavoitteet ovat täyttyneet erittäin hyvin. |
Tulosten vaikuttavuus ja hyödynnettävyys |
Tulosten vaikuttavuutta ja hyödynnettävyyttä ei ole huomioitu tai se on huomioitu heikosti. |
Tulosten vaikuttavuus ja hyödynnettävyys on huomioitu tyydyttävästi. |
Tulosten vaikuttavuus ja hyödynnettävyys on huomioitu pääosin hyvin. |
Tulosten vaikuttavuus ja hyödynnettävyys on huomioitu hyvin. |
Tulosten vaikuttavuus ja hyödynnettävyys on huomioitu erittäin hyvin. |
POHDINTA JA REFLEKTOINTI |
TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Tulosten pohdinta suhteessa |
Tuloksia on pohdittu puutteellisesti |
Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on tyydyttävää. |
Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on pääosin hyvää. |
Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on hyvää. |
Tulosten pohdinta suhteessa tietoperustaan on ansiokasta. |
Luotettavuus ja etiikka |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat heikot |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat tyydyttäviä. |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat pääosin hyviä. |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat hyvät. |
Luotettavuuden ja etiikan pohdinnat ovat ansiokkaat |
Oma oppiminen ja ammatillinen kasvu |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on suppeaa tai puuttuu kokonaan. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on tyydyttävää. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on pääosin hyvää. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on hyvää. |
Oppimisen ja ammatillisen kasvun pohdinta on ansiokasta. |
KIRJALLINEN ESITYS | TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Looginen rakenne |
Raportin rakenne on vaikeasti hahmotettavissa. |
Raportin rakenteessa on jonkin verran puutteita. |
Raportin rakenne on johdonmukainen. | Raportin rakenne on hyvin johdonmukainen ja selkeä. |
Raportin rakenne on erittäin selkeä, havainnollinen ja jäntevästi etenevä. |
Oikeakielisyys |
Teksti on pääosin ymmärrettävää, mutta oikeinkirjoituksessa (esim. lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) on monin paikoin puutteita. |
Teksti on ymmärrettävää, mutta oikeinkirjoituksessa (esim. lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) on jonkin verran puutteita. |
Teksti on ymmärrettävää ja selkeää. Oikeinkirjoituksessa (lauserakenteissa, yhdyssanoissa, välimerkeissä ja/tai alkukirjaimissa) ei ole juurikaan puutteita. |
Teksti on sujuvaa, ymmärrettävää ja oikeinkirjoitusnormien mukaista. |
Teksti on hyvin sujuvaa ja kielellisesti moitteetonta. |
Asiatyyli |
Tekstissä on puhekielisyyttä. |
Tekstissä on jonkin verran puhekielisyyttä. |
Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset. |
Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset hyvin. |
Teksti täyttää asiatekstille tyylilajina asetetut vaatimukset erinomaisesti. |
Viimeistely ja ohjeitten noudattaminen (marginaalit, fontti, otsikoiden muotoilu, kansilehti, sisällys, liitteet, kuvat, kuviot ja taulukot) |
Työ ei esitysasultaan vastaa ohjeistusta. |
Muotoseikoissa on puutteita. |
Muotoseikat ovat pääsääntöisesti |
Muotoseikat ovat ohjeistuksen mukaiset. |
Muotoseikat ovat täysin ohjeistuksen mukaiset. |
Lähdemerkinnät |
Lähteiden ja viitteiden merkintä on puutteellista. |
Lähdemerkinnöissä on jonkin verran puutteita. |
Lähteet ja viitteet on merkitty pääosin asianmukaisesti. |
Lähdemerkinnät noudattelevat ohjeistusta hyvin. |
Lähdemerkinnät noudattelevat erinomaisesti. |
PROSESSIN HALLINTA |
TYYDYTTÄVÄ 1 | TYYDYTTÄVÄ 2 | HYVÄ 3 | HYVÄ 4 | KIITETTÄVÄ 5 |
---|---|---|---|---|---|
Työskentelyn itsenäisyys ja suunnitelmallisuus, ohjauksen hyödyntäminen, prosessin eteneminen ja työn valmistuminen |
Prosessi ei ole edennyt suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on tarvinnut paljon ohjausta tai ei ole hyödyntänyt sitä lainkaan. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut heikkoa. |
Prosessi ei ole edennyt kaikilta osin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on tarvinnut ajoittain paljon ohjausta tai ei ole hyödyntänyt ohjausta tarpeiden edellyttämällä tavalla. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut tyydyttävää. |
Prosessi on edennyt pääosin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta pääosin tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut pääosin hyvää. |
Prosessi on edennyt suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut hyvää. |
Prosessi on edennyt erittäin hyvin suunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta tarkoituksenmukaisesti osoittaen samalla oma-aloitteellisuutta ja aktiivisuutta. Opiskelijan sitoutuminen prosessiin on ollut erittäin hyvää. |
Yhteistyön sujuvuus (mahdollinen toinen tekijä, työelämä) | Opiskelijan yhteistyö on ollut heikkoa tai se on puuttunut kokonaan. | Opiskelijan yhteistyö on ollut tyydyttävää. | Opiskelijan yhteistyö on ollut pääosin hyvää. | Opiskelijan yhteistyö on ollut hyvää. |
Opiskelijan yhteistyö on ollut aktiivista ja ansiokasta. |